الأحد، 19 فبراير 2012

بداية الاندرويد :D

اتسألت سؤال انهاردة .. واخدت بالى ان فى ناس تانية كتيررررر اووى عاوزين يعرفوا اجابته .. فقلت اجاوب عليه هنا لعل يكون فى ناس تانية انا مش شوفتها نفسها تعرف اجابة السؤال ده ؟ 
السؤال هو : ايه الاندرويد ده ؟ (طبعا عارف نفسه اللى سأل السؤال ده .. :D:D .. مش هسيحلك المرة دى :D:P) 
المهم .. دورت كده شوية وحاولت اوصل لبدايات ظهور الاندرويد ووصلت للاجابة دى .. 
أندرويد هو أساساً نظام تشغيل لأجهزة الهواتف النقالة, بدأت بتطويره شركة صغيرة مغمورة ليكون أول نظام تشغيل للهواتف النقالة مبني على نواة لينوكس Linux Kernel. لكن لاحقاً قامت Google بالاستحواذ على الشركة وأعلنت أنها هتقوم بتطوير نظام تشغيل جديد للهواتف النقالة, مفتوح المصدر, ويتمتع بمرونة وقابلية للتطوير هائلتين.

بعد كده , وفي سنة 2007 تم الإعلان عن اتحاد ضم عدد من الشركات أُطلق عليه اسم Open Handset Alliance, ومن أهم أهداف هذا الاتحاد الضخم هو تشكيل ووضع مقاييس جديدة لأجهزة الهواتف النقالة. وكان أندرويد هو أول مشروع تم الإعلان عنه من قبل هذه المجموعة التي ضمت أسماء كبيرة منها: Google, HTC, Intel, LG, Motorla, Nvidia, Samsung, Sony Ericsson, Toshipa, Vodafone, T-Mobile, وغيرها …

منذ البداية, كان المشروع يحمل بذور نجاح هائل متوقع لعدة أسباب:
* تقف وراء المشروع شركة Google , وما أدراك ما Google. بالإضافة إلى مجموعة ضخمة من أكبر شركات تصنيع الهواتف النقالة وشركات الاتصالات الخليوية.

* أندرويد مبني على نواة لينوكس, مما يعني أداء عالي وثباتية ووثوقية. (لينوكس ده operating system زى ال windows للى ميعرفش :D:D:D .. وطبعا open source)

* أندرويد مفتوح المصدر. مما يمنح للمطوّرين مرونة لا مُتناهية في التعديل والتطوير سواءاً على بنية النظام نفسه أو تحكم أكبر في كتابة برامج خاصة بأندرويد. لهذا السبب بدأت بعض الشركات بتعديل النظام واستخدامه لأغراض أخرى غير الهواتف النقالة, كإطارات الصور الالكترونية ومشغلات MP3 وغير ذلك. كما تقوم الشركات المصنعة للهواتف النقالة مثل Sony Ericsson و HTC و Motorola بالتعديل على النظام من حيث الشكل والخصائص لإنتاج هواتف تعتمد على أندرويد من الداخل لكنها متميزة وتحمل بصمات الشركة التي تميزها عن غيرها ودلوقت ابتدت شركة Samsung تدخل معاهم فى الموضوع ده.

* الدمج مع خدمات Google . مين فينا مش بيعتمد بشكل كلي أو جزئي على خدمات Google كبريد Gmail والمفكرة و Google talk و Google maps وأهم من هذا كله البحث . تقدم أجهزة أندرويد اندماجاً كاملاً مع جميع خدمات Google وتطبيقات مكتوبة خصيصاً من Google لنظام أندرويد بحيث يوجد تزامن ما بين أرقام وعناوين الأشخاص في هاتفك مع عناوين الاتصال Contacts المخزنة في حساب Gmail خاصتك ودلوقت طبعا الكلام ده موجود لل Facebook و Twitter تلاقى اسم واحد صاحبك مكتوب .. وجنبه صورته اللى موجودة على ال Facebook .. حاجة كده جديدة وجاامدة :D:D 

طبعا تقدر تنزل اى Android Application ده لو معاك موبايل شغال بنظام الاندرويد .. من (سوق أندرويد) او Android Market  .. وطبعا لو انت Developer  تقدر ترفع ال android applications بتاعتك والناس تدفعلك فلوس عليها كمان ..

لو حد حابب يشترى Android phone اللينكات اللى جاية دى .. هتساعدك كتير انك تشوف معظم الاجهزة وكمان اسعارها التقريبية فى السوق .. مترتبين من الاغلى للارخص :D:D:D:D:P
 قبل ما تخلص قراية .. احب بس اقولك انه الاندرويد حاجة كده منتشرة اليومين دول فى ال market بطريقة كبيرة .. وال android devlopers مطلوبين كتير جدااا حتى شوف الاحصائية دى .. 

في أوكتوبر 2009 توقعت شركة Gartner المتخصصة في أبحاث السوق بأن تزداد حصة أندرويد من السوق حتى يصبح في العام 2012 ثاني أكثر نظام تشغيل انتشاراً بعد سيمبيان Symbian دافعاً خلفه الجهاز الشهير آيفون iPhone إلى المرتبة الثالثة و ويندوز موبايل Windows Mobile إلى المرتبة الرابعة.

شكرااا ... 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق